Zima nosi velike izazove, kako za automobile, tako i za vozače. Stoga vam dajemo listu saveta i „malih trikova“ kako da izbegnete nevolju ili se iz nje izvučete.

Na putu pokrivenom ledom možete da izgubite kontrolu i pri veoma malim brzinama. Magla nije toliki problem u gradskoj gužvi, ali na otvorenom putu može biti veliki. Sneg je mnogim vozačima postao prava noćna mora. Stoga, na prvom mestu vozite sporije i budite pažljiviji nego inače.

Teorija i praksa idu ruku pod ruku

Kao što vožnju automobila niste naučili čitajući knjige, tako ni bezbedno ponašanje na putu pokrivenom snegom i ledom nećete naučiti samo čitajući ove savete. Izaberite odgovarajuće vreme i nađite bezbedno mesto (npr. prazan parking), pa se „igrajte“.

Vežbajte stani-kreni situacije, bezbedno kočenje (prvo pri nižim, a onda i višim brzinama), skretanje i drugo. Vrlo je korisno da iskusite i kako se vaš automobil ponaša kada oštro zakočite ili naglo smotate upravljač. Naoružani ovim iskustvom, bićete mnogo sigurniji na putu.

Naravno, bezbednost je na prvom mestu! Pre svakog manevra uverite se da nećete ugroziti sebe ili druge učesnike u saobraćaju.

Kako voziti po snegu?

1. Iz dubokog snega ponekad je lakše izaći u drugom stepenu prenosa. Nežno sa gasom i lagano otpuštajte kvačilo

2. Ukoliko se zaglavite, pokušajte sa tzv. „ljuljaškom“ – gasom i kvačilom ljuljajte auto napred-nazad sve više i više, dok ne osetite da davanjem oštrijeg gasa možete da se izvučete

3. U slučaju zaglavljivanja sa jednim točkom koji se vrti uprazno, pokušajte sa ubacivanjem neke daske, peska ili patosnice ispod njega – možda tako problematičan točak dobije dovoljno trenja da se izvučete

4. SUV i automobili sa pogonom na svim točkovima obično imaju reduktor – uključite ga ukoliko imate problem prilikom kretanja

5. Isključite (privremeno) elektronsku kontrolu proklizavanja (trakcije) ili ESP prilikom izvlačenja iz snega. Ovi sistemi „guše“ motor ili koče pogonske točkove koji proklizavaju, te vas direktno sprečavaju da se izvučete

6. Neki automatski menjači imaju zimski režim – aktivirajte ga

7. Dodavanje tereta u prtljažnik pomaže automobilima sa zadnjim pogonom. Naravno, nemaju svi automobili isti raspored mase po osovinama, pa je najbolje da ovaj recept prvo testirate na bezbednom terenu

8. Ubrzavajte pažljivo, preporučljivo u jednom stepenu prenosa više nego inače

9. Kočite još pažljivije i ne zavaravajte se da ste bezbedniji ukoliko imate ABS – on u mnogim situacijama može drastično da produži put kočenja zato što sprečava da se točkovi blokiraju i tako ukopaju u sneg. Ako vam papučica kočnice pulsira i čujete buku kao da se nešto lomi, ne brinite – to je znak da ABS radi

10. Kočite motorom, ali pažljivo sa otpuštanjem kvačila, da se ne biste zaneli

11. Kada se spuštate nizbrdo, kočite motorom, u što nižem stepenu prenosa, uz blago doziranje kočnice u slučaju potrebe

12. Penjanje uzbrdo može da bude izuzetno komplikovano, naročito u kreni-stani scenariju. Kod automobila sa prednjim pogonom, masa se prebacuje na zadnje točkove, pa prednji još lakše proklizavaju... Stoga  je strm uspon ponekad bolje savladati vožnjom u rikverc, ukoliko imate uslova da to izvedete

13. Usporavajte na vreme pre krivina i kroz njih prolazite konstantnom brzinom, bez usporavanja i ubrzavanja. Ne dozvolite da vas ostali učesnici u saobraćaju požuruju ukoliko niste sigurni da je bezbedno da vozite brže

Kako voziti po ledu?

Za led važe skoro svi saveti za vožnju po snegu, samo što treba voziti još sporije i pažljivije

Led je posebno problematičan zato što može da se pojavi na malim deonicama, kao što su mostovi ili nadvožnjaci, te ga vozači ne očekuju. Zato na takvim mestima uvek treba usporiti, čak i ako temperatura nije naročito niska.

Kako voziti po magli?

Postoji jutarnja magla koja se razilazi izlaskom sunca i ne pravi gotovo nikakav problem vozačima, a postoji i gusta, „beskonačna“ magla, zbog koje treba odložiti duži put ukoliko je iole moguće.

1. Usporite! Možda se 100 metara ispred vas dogodila saobraćajna nesreća, a vi ćete biti deseto vozilo koje je naletelo na gomilu zbog slabe vidljivosti. Pritom se po magli znatno produžava put kočenja zbog klizavog asfalta

2. Usporite! Možda je neko ispred vas već suviše usporio, pa ćete vi naleteti na njega

3. Upalite svetla za maglu ukoliko ih imate. Nipošto ne koristite duga svetla, zato što će vas samo zaslepljivati

4. Ukoliko je magla veoma gusta, upalite i sva četiri migavca

5. Držite distancu! Koliko god primamljivo delovalo da se „zalepite“ za vozilo ispred vas i pratite ga u stopu, budite svesni da je to idealan recept za lančane sudare. Mnogo je bezbednije da sami određujete brzinu i putanju svog automobila

6. Pazite na neosvetljene i teško uočljive učesnike u saobraćaju – pešake i bicikliste. Dok se vi trudite da u daljini uočite farove, pešak ili biciklista mogu da vam budu ispred nosa

7. Ukoliko se nađete van grada na raskrsnici, u veoma gustoj magli, spustite prozor i oslušnite – ne biste verovali koliko sluh znači u takvim situacijama

8. Ne zaustavljajte se osim ukoliko ne uočite mesto da se sklonite sa asfalta i tako ne budete na putu onima koji mogu da nalete na vas. Čak i ukoliko vam se probuši guma, žrtvujte i gumu i felnu samo da biste se domogli bezbedne lokacije

Autor: tim sajta Polovni automobili

Komentari

Pratite nas na FB!

Lajkujte Dnevni Magazin!
X Zatvori